آزمون آیلتس (ielts) چیست ؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
آزمون آیلتس

در ادامه مقالات خفن و باحالمون میخوایم امروز درباره یک ازمون خفن و باحال صحبت کنیم . بله آزمون آیلتس که اسمش برای همه حتی اونایی که زبان نمیدونن چیه هم آشناست . امتحانی که برای خیلی دقدقه شده و تایم زیادی رو میزارن که بتونن با یه نمره خوب در این آزمون آیلتس قبول بشن . برای بسیاری از علاقه مندان به زبان انگلیسی و داوطلبان شرکت در “آزمون های زبان انگلیسی” این سوال پیش می آید که آیلتس چیست ؟ و آزمون آیلتس (ielts)  به چه دردی میخورد ؟،  چه طوری در آزمون آیلتس شرکت کنیم ؟ چه نمره ای برای آیلتس خوب است ؟ و خیلی سوال های دیگه .

آیلتس ( IELTS) مخفف این عبارت می باشد :

he International English Language Testing system

یعنی : “سامانه جهانی سنجش زبان انگلیسی” به همین سادگی , خوب این از خود کلمه بریم سراغ قسمتهای دیگه .

امروزه ، “آیلتس” در کنار تافل ibt  یا اینترنتی (که قبلا مفصل صحبت کردیم) ، به سنجش توانایی و مهارت زبانی داوطلبان تمام کشور هاست، داوطلبانی که می خواهند در دانشگاه ها یا محیط هایی که زبان ارتباط و آموزش ، انگلیسی می باشد، به ادامه آموزش و اشتغال بپردازند. این نوع سیستم یا تافل بریتانیایی (آیلتس) در مقایسه با تافل های آمریکایی در سطح وسیعی به رسمیت شناخته شده است. به طور کلی می توان گفت یکی از تفاوت های آزمون آیلتس و تافل و یا فرق آزمون ielts و toefl در این است که “آزمون آیلتس” نیاز به لهجه بریتیش دارد و در آزمون تافل لهجه به صورت آمریکن می باشد.

امتحان آیلتس (IELTS) تحت نظارت سه نهاد بریتانیایی قرار دارد.

۱- واحد امتحانات ESOL دانشگاه کمبریج

۲- شورای آموزشی بریتانیا

۳- سازمان آموزش IDP

برای اطلاعات بیشتر راجع به جزئیات ، ثبت نام آزمون آیلتس ، زمان برگزاری آزمون آیلتس ، هزینه امتحان ielts  وغیره به سایت www.ielts.org مراجعه نمایید.

چارچوب آیلتس  :

آیلتس دو قمست دارد :

A- آیلتس Academic آکادمیک (دانشگاهی) :

این قسمت مربوط به داوطلبانی می شود که جهت ادامه تحصیل و ورود به مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا (مقطع تحصیلی تکمیلی) اقدام کرده و یا می خواهند در سطوح تخصصی و حرفه ای دانشگاهی فعالیت نمایند. از این داوطلبان در زمینه چهار مهارت Listening ، Reading ، Writing و Speaking امتحان آیلتس و آزمون گرفته خواهد شد .

B- آیلتس General Training جنرال (آموزش عمومی) یا غیر دانشگاهی (Non-Academic):

این قسمت برای دانشگاه رفتن و گرفتن مدرک دانشگاهی یا تخصصی نیستند. برای کسانی هست که در برنامه های آموزشی شغلی و بازرگانی شرکت می کنند . یا مایلند جهت اخذ پذیرش برای ادامه تحصیل در مقاطع قبل از دانشگاه و یا جهت اهداف مهاجرتی به کشورهایی که این مدرک را جزو شروطشان دارند  اقدام نمایند.

داوطلبان این قسمت فقط در زمینه Reading و Writing امتحان می دهند ، به عبارتی دیگر ، از آن ها در مهارت های Listening و Speaking امتحانی گرفته نخواهد شد .

توجه داشته باشید که برای موفقیت در یادگیری زبان باید شرایط زیر رو داشته باشید :

۱- انگیزه و پشتکار بسیار بسیار قوی داشته باشید

۲-  زیاد تمرین کنید

۳-  از جدید ترین امکانات و روش های آموزشی استفاده کنید .

طی سالیان گذشته که آیلتس به عنوان جایگزین بعضی انواع تافل ها مطرح شده و یا بعضی دانشگاه های اروپایی ، نمره این آزمون رو به عنوان شروط خودشان اعلام میکنند . این سوال را پرسیده میشود که چگونه نمره خوب آیلتسبگیرم و مدرک ielts داشته باشیم . گروهی میگویند که  بسیاری از کتاب های آزمون آیلتس در بازار  را خریداری کرده و مطالعه نموده اند ولی به موفقیت چشم گیری دست نیافته اند . مشکل کجاست ؟ این عزیزان به جای اینکه زبان انگلیسی خود را تقویت کنند فقط نمونه سوال آیلتس را خوانده اند. این مشکل باعث میشود که خیلی از دوستان نتیجه ای نگیرند .

موفقیت در آزمون آیلتس یک سری جزییات و شرایط داره یکی از شرایط، و شاید آخرین شرط، دیدن و خواندن نمونه سوالات ielts و آشنایی با نحوه امتحان و دستورالعمل آن باشد اما این فقط بخشی از قضیه است و بخش دیگر بستگی به سطح زبانی خودتون دارد. باید به اندازه لازم بر مهارت های شنیداری (لیسنینگ)، گفتاری (اسپیکینگ) ، خواندن (ریدینگ) و نگارش (رایتینگ ) مسلط شوید و این امکان پذیر نیست مگر اینکه ابتدا سطح واژگان و گرامر ایتس خود را بالاتر ببرید و  ساعتها تمرین کنید تا بتونید موفق بشید ..

چنانچه در ابتدای راه هستید , باید بیشتر تلاش کنید  و اساس یا پایه زبانی خود را از پایه تا پیشرفته به شکل درست بسازید و سپس در جلسهامتحان آیلتس شرکت کنید و این امر با توجه به سطح زبان شما ممکن است  طول بکشد ولی اگر راه درست رو بروید مطمئنا موفق خواهید شد .

بدون هیچ گونه تبلیغ تجاری باید عرض کرد که بدون زحمت و کوشش و تمرین فشرده ، تسلط نسبی بر زبان انگلیسی غیر ممکن است . بسیاری از افراد طبق اطلاعاتی که داریم به دنبال آیلتس پولی و خرید مدرک ielts می باشند. به این عزیزان باید اعلام نماییم که ابدا به دنبال عناوینی از این قبیل نباشند و سعی کنند تا اطلاعات و دانش زبانی خود را بالا ببرند و به جای اینکه به دنبال راه هایی مانند آیلتس بدون آزمون برای اخذ مدرک آیلتس باشند به فکر ارتقاء سطح دانش خود باشند .

در گذشته که امتحان تافل دفترچه ای (Paper-based toefl =pbt) برگزار می شد و البته هنوز هم در وزارت علوم اجرا می شود مانند MCHE و TOLIMO ، نمره آوردن خیلی راحت تر بود. بیشتر این تافل ها بر مبنای تست زنی است و تست زدن برای ما ایرانیان نسبتا کار راحتی است. اما تافل های جدید بعد از آن مانند cbt (کامپیوتری) و اینک ibt (اینترنتی) و IELTS (آیلتس) برای ما ایرانیان که به تولید زبانی عادت نداریم، در مهارت های listening ، speaking و writing دچار مشکل می شویم و شده ایم. دو امتحان ibt ، ielts تبدیل به یک غول شده اند، زیرا روش سنتی تدریس و یادگیری زبان در دبیرستان های ایران روش صد سال پیش است یعنی روش : Grammer-Translation Method که بر مبنای آن دبیر وارد کلاس  شده ، درس را می خواند و سپس ترجمه میکند و بعد تمرینات را با هم انجام می دهند ، حتی یک کلمه انگلیسی با تلفظ صحیح رد و بدل نمی شود در نتیجه دانش آموزان که بعدا دانشجو می شوند، مخصوصا دانشجویان زبان ، در همان مرحله اول ، ۹۰ درصد تلفظ هایشان اشکال دارد و با چنین تلفظ های اشتباهی نمی توان در مهارت های listening و speaking موفق شد.

حال چگونه بخوانیم تا نمره قابل قبولی در آیلتس بگیریم  :

ابتدا باید سطح زبان خود را ارزیابی کنید. می توانید با مطالعه یکی از کتاب های آزمون آیلتس ، سطح خود را بیازمایید. اگر خیلی ضعیف هستید و آن سوالات برای شما فوق العاده سخت می باشند باید از منابع سطح مبتدی استفاده کنید. قبل از معرفی “منابع آزمون آیلتس“، باید گفت زبانی که شما می خواهید حداقل نمره قبولی را از آن بگیرید ، از چند قسمت تشکیل شده است :

۱- ۷۰ درصد واژگان ، اما به طور کامل و جامع (واژگان ضروری آیلتس)

A- دانستن اجزاء کلام یا اعضای خانواده با هم یعنی : فعل ، اسم ، صفت ، قید

B- دانستن تلفظ صحیح هر کدام – در آیلتس تلفظ بریتانیایی (بریتیش) اولویت دارد:

C- دانستن حداقل ۱۰۰۰۰ واژه با اطلاعات کامل با استفاده از دیکشنزی آکسفوررد و یا سایر فرهنگهای معتبر لانگمن و کمبریج. ( البته واژگان را باید در متن یا در مثال آموخت و نه از طریق فرهنگ لغت. منظورم این است که برای یک لغت جدید به فرهنگ معتبر مراجعه کنید.)

D- اطلاعات کامل راجع به واژگان مثل لازم و متعدی بودن ، سبک و زمینه کاربرد، حروف اضافه و ….

E- آشنایی با حداقل ۱۰۰۰ اصطلاح رایج انگلیسی

F- آشنایی با حداقل ۵۰۰ فعل دو کلمه ای رایج

۲- ۳۰ درصد گرامر پیشرفته ( می توانید از کتاب های گرامر معتبر و پیشرفته انگلیسی استفاده نمایید)

۳- تمرین در زمینه های listening ، speaking و writing تا رسیدن به مهارت لازم.

بخش‌های مختلف آزمون آیلتس

آزمون آیلتس از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟ هر دو نوع این امتحان ساختاری یکسان دارند. این آزمون دارای چهار بخش است: تستِ مهارت خواندن، تست مهارت نوشتن، تست مهارت شنیدن و تست مهارت صحبت کردن.

بخش‌های شنیدن و صحبت کردن برای دو آزمون عمومی و آکادمیک دقیقا یکسان است. ولی بخش‌های نوشتن وخواندن آن‌ها از نظر محتوایی با یکدیگر فرق دارند.

در ادامه بخش‌های مختلف هر آزمون را مشاهده می‌کنید. توجه کنید که شما دقیقا به ترتیب زیر هر قسمت را پاسخ می‌دهید:

آزمون آیلتس

بخش‌های آزمون آیلتس عمومی

مهارت شنیدن: ۴ قسمت، ۴۰ سؤال، در مدتِ ۳۰ دقیقه.

مهارت خواندن: ۳ قسمت، ۴۰ سؤال، ۳ متن طولانی، در مدتِ ۶۰ دقیقه.

مهارت نوشتن: ۲ فعالیت یا همان task، در مدت ۶۰ دقیقه.

مهارت صحبت کردن: ۳ قسمت، ۱۱ تا ۱۴ دقیقه.

بخش‌های آزمون آیلتس آکادمیک

مهارت شنیدن: ۴ قسمت، ۴۰ سؤال، در مدتِ ۳۰ دقیقه.

مهارت خواندن: ۳ قسمت، ۴۰ سؤال، ۳ متن طولانی، در مدتِ ۶۰ دقیقه.

مهارت نوشتن: ۲ فعالیت یا همان task، در مدت ۶۰ دقیقه.

مهارت صحبت کردن: ۳ قسمت، ۱۱ تا ۱۴ دقیقه.

همانطور که مشاهده می‌کنید در بخش‌های نوشتن و خواندن هم این دو نوع، از قالب و ساختاری یکسان استفاده می‌کنند ولی دارای محتوای متفاوتی هستند.

هزینه‌های سنگین و رو به افزایش برای شرکت در آزمون آیلتس

حال اگر شما به این نتیجه رسیده‌اید که گریزی از شرکت در این آزمون ندارید، لازم است که قبل از شرکت در این آزمون تا حدِ امکان خودتان را برای آن آماده کنید. این موضوع برای ایرانیان بیش از زبان‌آموزان سایر کشورها اهمیت دارید. چرا؟

زیرا آزمون آیتلس یک آزمونِ «گِران» محسوب می‌شود. از نظر تاریخی آزمون آیلتس هیچگاه امتحان ارزانی نبوده است. و گره خوردن هزینه آزمون با قیمت دلار از دلایل این گرانی است. طبق اعلام رسمی خود سایت آیلتس، قیمت این آزمون در سال‌های ۲۰۱۹–۲۰۱۸، بسته به مناطق مختلف دنیا، بین ۲۱۵$ تا ۲۴۰$ است.

در سال ۱۳۹۰ قیمت این آزمون در کشور ما ۷۰۰ هزار تومان بود.

اما در سال ۱۳۹۸–۱۳۹۷ مطابق قیمت اعلام شده در سایتِ سازمان سنجش، این هزینه معادلِ ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار توماناست! با توجه به نوسان قیمت دلار، به احتمال زیاد در زمانی که شما این مطلب را مطالعه می‌کنید این قیمت افزایش نیز یافته است.

از سوی دیگر، با دقت درباره اینکه آزمونِ آیلتس چیست این مطلب روشن می‌شود که «آیلتس یک آزمون غَربال‌کننده برای تعیین سطح‌های مختلف از مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی است.»

این سطح‌بندی شاملِ «۹ دسته» یا اصطلاحا «۹ band بَند» است. بَندِ ۱ ضعیفترین و بَند ۹ توانمندترین شرکت‌کنندگان در این آزمون هستند.

شما بسته به اینکه چه هدفی را داشته باشید، نیاز دارید که «یک امتیازِ حداقلیِ معین» را از این آزمون کسب کنید.

آزمون آیلتس یک آزمون رقابتی نیست. و عملکردِ شما مستقل از سایر شرکت‌کنندگان بررسی و امتیازدهی می‌شود و در نهایتِ «بَندِ شما» تعیین می‌گردد.

به عنوان مثال، اگر شما قصد پذیرفته شدن در دانشگاهی را داشته باشید که کفِ سطح زبان را «بَندِ ۶» می‌داند، نیاز دارید که این امتیاز را از این آزمون کسب کنید. و در صورت عدم موفقیت، مجددا باید هزینه آزمون را به طور کامل بپردازید و در این آزمون شرکت کنید.

این بدان معناست که شرکت کردن در آزمون آیلتس بدون آمادگی، یک ریسکِ ۳ میلیون تومانی است!

درست است که این آزمون معمولا در هر ماه ۴ بار تکرار می‌شود، ولی هزینه سنگین آن به معنای این است که باید قبل از شرکت در آن حداکثر میزان آمادگی را کسب کنیم.

موسسات معتبر برگزار کننده آزمون آیلتس

میتونید لیست موسسات معتبر برگزار کننده آزمون آیلتس رو از این قسمت مشاهده کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

هفت روز , هفت داستان واقعی 
 هدیه ویژه برای شما  لیسنینگ با داستانهای واقعی
برای دریافت هدیه موبایل خودت رو وارد کن
دریافت هدیه لیسنینگ
close-link