در این بخش میخواهیم با مفهوم بازاریابی محتوا آشنا شده و ببینیم که اصلاً به چه چیزی اثر بخشی بازاریابی محتوا می گویند. در یک جمله بگویم که تولید و انتشار مطالب ارزشمند برای جذب و حفظ مخاطب را بازاریابی محتوا میگوییم. یعنی زمانی شما یک مطلب ارزشمند و مورد نیاز کاربر را تولید میکنید و برای اینکه بتوانید آن کاربر را جذب و حفظ کنید، این میشود یک بازاریابی محتوا که البته در نهایت به سود بیشتری برای شما ختم میشود. همچنین شما میتوانید قبل از بازاریابی محتوا، شرکت تولید محتوا را انتخاب کنید که کارهای محتوایی شما را به عهده بگیرد.
یعنی شما یک مطلبی را تولید میکنید و حالا آن را انتشار میدهید و توسط آن مطلب میتوانید به یک سودی برسید که این البته در نهایت هست.
یعنی روند خریدکه طی میشود نهایتاً توسط آن مطلبی که منتشر شده ختم میشود به یک خرید موفق که برای شما یک سود بیشتری را بهمراه خواهد داشت.
یا به عبارت دیگر باید بگویم ارائه محتوای ارزشمند برای نمایش فواید محصول یا خدمات شما زمانی است که شما یک مطلبی را منتشر میکنید و قطعاً داخل آن یکسری از فواید و مزایای محصول خودتان را بیان میکنید. اگر این کار را نمیکنید حتماً باید انجام بدهید و واقعیتها را داخل متن یا آن محتوای ارائه شده قرار بدهید و اغراق هم نکنید.
باید مشخصات و فواید محصولتان را در آن محتوایی که ارائه میشود به مخاطب برسانید. این میشود یک محتوای ارزشمند که البته باید همراه با آموزش باشد. حالا در ادامه کاملاً در قسمتهای بعدی توضیح میدهیم که به چه صورت باید این محتوا ارائه بشود.
پس میشود گفت اگر ما محتوای ارزشمندی تولید کنیم ، کاربر و خواننده احساس میکند که با یک محتوای ارزشمند روبرو است که فواید محصول و خدمات را به او میرساند که این هم میتواند یک بازاریابی محتوا باشد.
چرا باید بازاریابی محتوا داشته باشیم؟
حالا چرا بازاریابی دیجیتالی محتوا ، یعنی میخواهیم بررسی بکنیم که چرا از طریق رسانههای دیجیتالی ما بیشتر بازاریابی محتوا را انجام میدهیم.
خب پاسخ آن میتواند خیلی واضح باشد، چرا که مخاطب برای یافتن محصولات و خدمات خود تغییر نگرش داده است . یعنی چه؟ یعنی این که تا سالهای پیش مخاطب به سراغ خریدهای فیزیکی میرفته و از بیرون خرید میکرده است و خب اینترنتی هم نبود. سرعت اینترنت هم بالا نبود و اصلاً فضای اینترنت بخصوص در کشور ما اینقدر گسترده نبودکه افراد داخل اینترنت خرید کنند، خب اعتماد هم کمتر بود، تا اینکه کمکم اعتماد سازی شد و وقتی برندهای بزرگ پدید آمدند و افراد دیگر، اعتماد پیدا کردند که بیایند و از فروشگاههای اینترنتی خرید بکنند ، اینجاست که بحث بازاریابی دیجیتالی رخ داد که ما بیاییم و از طریق رسانههای اینترنتی و حالا کانالهای مختلف اینترنتی و رسانهای بیاییم و محتوای خودمان را ارائه بدهیم.
که در نهایت باز مخاطب را هدایت میکند به یک خرید موفق و سودی که برای آن ، البته سود مثبتی که برای آن شخص فروشنده حاصل میشود.
نکته دیگر اینکه توجه نسبت به تبلیغات بیلبوردی کمتر شده است ، شاید شما قبلا میدیدید که تبلیغات گسترده ای در سطح شهر خودنمایی میکرد ولی الان با اینکه خیلی خیلی شاید با رنگ و لعاب بیشتر تبلیغاتی را ما در سطح شهر میبینیم، روی بیلبوردها خیلی توجهمان جلب نشود و بیشتر ترجیح بدهیم که یک بنر تبلیغاتی در یک سایت معتبر را دنبال کنیم تا یک بیلبورد بزرگی که ممکن است براحتی از کنارش عبور بکنیم.
اینجاست که تلاش برای جذب مخاطب توسط ابزار محتوا زیادتر میشود و وب مسترها یا مدیران وب سایتهای مختلف با هم در رقابت هستندکه بتوانند توسط تجهیزات تولید محتوا محصولات خودشان را بهتر به گوش مخاطب برسانند و توسط محتواهای ارزشمندی که ارائه میشود مخاطب را نهایتاً هدایت بکنند به یک خرید موفق که بتواند تبدیل بشود به یک سود نهایی و این هدف ماست.
یعنی ما کلاً به این دلیل این دوره را میگذرانیم که روشهای مختلف را بررسی کنیم و ببینیم که با چه ابزاری میتوانیم محتواهای مختلف تولید کنیم و افراد را با تکنیکهایی هدایت کنیم به سمت خریدهای موفقتر، بنا به فراخور حال آن نوع محتوایی که ما قرار است تولید کنیم .
محتوا میتواند در قالبهای مختلفی شکل بگیرد
می تواند یک پادکست صوتی باشد. یعنی شما یک پادکست یا یک فایلی را بصورت صوتی حالا با هر کیفیتی ترجیحاً با کیفیت مناسب ضبط بکنید که ویژگی مثبت محصولاتتان داخلش باشد و در کنار آن میتواند مطالب دیگری هم جایگزین کنید و این میشود یک ابزار بازاریابی برای آنها و می تواند یک ویدیو ضبط شده باشد از خود آن محصول که نمایش میدهد و توضیحاتی را راجع به آن محصول میگوید.
میتواند یک مقاله ارزشمند باشد، یا میتواند یک وبینار باشد. در ادامه می گویم وبینار چیست؟ هر چیز دیگری که به صورت محتوای مختلف ارائه میشود میتواند باشد و به بحث محتوا محدود نمیشود. خیلیها فکر میکنندکه وقتی ما میگوییم محتوا، منظورمان متن یا مقاله هست؟ نه ما منظورمان همهی انواع مختلف محتوا است که میتواند ویدیو، صوتی و خواندنی یا هر چیزدیگری باشد. که در ادامه همهی آنها را تقریبا همه ی فرمت های مشخص را با هم بررسی میکنیم.
همچنین محتوا میتواند در فضاهای گوناگون ارائه شود، در فضای وب مطرح شود شما میتوانید محتوا را در وب مشاهده کنید و صفحات مختلف محتوا را از یک رادیو بشنوید و در یک قالب پیام بازرگانی از رادیو پخش شود یا در یک مجله بتوانید مطالبی را مطالعه بکنید یا هر جای دیگری. محتوا علاوه بر فضای دیجیتالی و آنلاین میتواند بصورت افلاین هم در اختیار شما قرار بگیرد. ولی ما در این دوره تمرکزمان بر روی بحث آنلاین و فضای وب هست و سعی میکنیم محتوایی را که می گوییم در این قالب و رسانههای نوین باشد.