تافل TOEFL چیست ؟ توضیحات کامل در مورد آزمون تافل

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
آزمون تافل-TOEFL

تافل TOEFL

 

تافل TOEFL چیست و اصلا برای چی باید در امتحان تافل شرکت کرد ؟ رنج نمره تافل چقدره و چه نمره ای برای تافل قابل قبول به حساب میاد .PBT چیست ؟ IBT چیست ؟ CBT چیست ؟ آزمون تافل در ایران و در دانشگاه تهران چگونه برگزار میشود ؟ تافل ۲۰۱۸ چگونه است ؟امروز میخوایم بیشتر به بررسی این مورد بپردازیم و بیشتر در مورد این آزمون که اسم خفنی هم داره صحبت کنیم . راستش قبلا که دبیرستان بودیم میگفتن فلانی تافل داره ما هم خیلی دوست داشتیم سریع تر تافل بگیریم . آزمون تافل TOEFL مخفف کلمات (Test Of English as Foreign Language)، آزمونیه که میزان توانایی افراد رو چه انگلیسی و چه غیر انگلیسی را در زمینه برقراری ارتباط به زبان انگلیسی مورد ارزیابی قرار میده . پس آزمون تافل TOEFL یه امتحان زبان انگلیسی هست که میزان توانایی شما رو در زبان انگلیسی میسنجه . حالا چه بخواید برای ادامه تحصیل یا کار یا مهاجرت به کشورهای دیگه برید یکی از معیار ها که بدونن شما چقدر به زبان انگلیسی مسلط هستید همین آزمون تافل TOEFL هست . بیشتر از ۹۰۰۰ دانشگاه در بیش از ۱۳۰ کشور در سراسر دنیا آزمون تافل را قبول دارند.

بسیاری از شرکتها و دفاتر ثبت گواهی و اسناد نمره ی تافل را برای سنجش مهارت زبان انگلیسی افراد درخواست می کنند . در واقع به جای اینکه موسسات مختلف خودشون آزمونی برای سنجش توانایی زبان برگزار کنند , همین نمره تافل رو مورد ارزیابی قرار میدن .در حال حاضر آزمون تافل TOEFL در دو نوع حضوری و اینترنتی برگزار  می شود.

آزمون تافل-TOEFL

 

۱ – آزمون کتبی تافل (PBT)

PBT مخفف Paper Based Test ، یعنی اینکه این آزمون کتبا برگزار میشه و هر داوطلبی برای شرکت در این آزمون باید به سوالات موجود در دفترچه آزمون به صورت کتبی جواب بده. در خیلی از کشورها این آزمون جای خود را به آزمون اینترنتی داده ‌است ( یعنی به جای کتبی اینترنتی ازمون میدی 🙂 ). در حدیدا آزمون حضوری PBT جای خود را به آزمون اینترنتی داده است.در یکی سری از کشورها که اینترنت ضعیفی دارند و نمیشه این آزمون رو انترنتی برگزار کرد، این آزمون به صورت کتبی برگزار میشه  از جمله این کشورها عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، نیجریه، سوریه،عراق، سودان، افغانستان و کشورمان ایران است.

 

۲ –  آزمون تافل اينترنتی (IBT)

از اواخر ۲۰۰۵ شروع به برگزاری این آزمون به صورت انترنتی کردند و آزمون تافل TOEFL اینترنتی به میزان قابل توجهی جایگزین نوع دیگر «CBT» ( مخفف Computer Based Test) گردید. این آزمون ابتدا در کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان و ایتالیا برگزار گردید و از ۲۰۰۶ به کشورهای دیگه هم به تدریج شروع شد . آزمون « مبتنی بر کامپیوتر» یا CBT در سپتامبر ۲۰۰۶ متوقف شد. بر اساس آمارهای داده شده توسط خود موسسه ی ای تی اس ، ۹۶% متقاضیان آزمون تافل به صورت اینترنتی در این آزمون شرکت به عمل می آورند. در این نوع آزمون شرکت کنندگان میبایست در تاریخ های مشخص در محل حوزه آزمون حاضر شده و به وسیله اینترنت در آزمون شرکت میکنند .

در آزمـون اینترنتی علاوه بر صـدا  يک تصويــر هم به نمـايش در مي‌آيد. اين بخش به دو قسمت تقسيم میشه . قسمت اول شامل مکالمات کوتاه میشه که کمی از تافل کتبی طولانی‌تر هستند . در قسمت دوم شما با مکالمه‌ها و سخنرانيهای طولانی‌تری روبرو مي‌شويد. اين بخش آزمون تافل اینترنتی ، مثل تافل کتبی هست با اين تفاوت که شما دیگه  با مداد روی کاغذ علامت نمیزنید ، با ماوس روی گزينه صحيح کليک می‌کنيد.

در آزمون تافل TOEFL مهارتهای شنیداری (لیسنینگ)،  نگارش (رایتینگ)، خواندن (ریدینگ)، و اسکیل صحبت کردن (اسپیکینگ) به زبان انگلیسی مورد امتحان قرار میگیرد. هر دو آزمون کتبی و اینترنتی چهار بخش  را شامل می شود که سه بخش شنیداری و نوشتاری و خواندنی در آزمون اینترنتی و کتبی با تفاوت های جزیی مشابه می باشند. تنها تفاوت کلی بخش دوم آزمون کتبی ، بخش ساختار است که در آزمون اینترنتی با بخش مکالمه جایگزین شده است و سنجش مهارت ساختار زبان انگیسی به صورتی غیر مستقیم در بخش مکالمه در نظر گرفته شده است. در بخشهای به صورت جزیی هر کدام از چهار مهارت مورد بررسی قرار گرفته و در پستهای دیگه به طور مفصل هر مهارت رو به همراه تکنیک های لازم مورد بررسی قرار میدیم .

لیسنینگ

قسمت شنيداری (لیسنینگ)

اين بخش از آزمون تافل TOEFL توانايی داوطلب رو در درک مکالمه‌های زبان انگلیسی مورد بررسی قرار می‌دهند. اين بخش خودش شامل سه بخش هست . بخش اول اين قسمت شامل مکالمه‌هايی کوتاه میشه که بين دو نفر صورت انجام میشه و بعد از پايان هر مکالمه سوالاتی مبنی بر درک مکان و زمان مکالمه، درک عبارات روزمره و پر کاربرد پرسیده میشود. در بخش دوم مکالمه‌های گسترده‌تری بين دو يا چند نفر انجام می‌شود و بخش سوم هم دربرگيرنده سخنرانی‌هایی است که بيشتر در مورد موضوعات دانشگاهی و آکادميک می‌باشد.

نگارشی

 

بخش ساختار و نگارش

اين بخش دو دسته پرسش را در شامل میشود . و هر دو دسته برای ارزیابی توانايی داوطلب در تشخيص گرامر و ساختار صحيح يک متن تنظیم شده‌اند. دسته اول شامل سؤالات ساختاری ای میشه که در آن شما باید ساختار صحيح و همچنین ترتيب کلمات را تشخيص بدهد. مثلا جملات و عبارات به صورت ناقص آورده می شوند و داوططلب باید گزینه ی صحیح که کامل کننده ی جملات  است را انتخاب نمایید. در دسته دوم  داوطلب با جملات کاملی روبرو می‌شود که کلماتی در آنها مشخص شده اند، از داوطلب خواسته میشود تا کلمه يا عبارت نادرست را شناسايی کنيد.

ترجمه کتاب

 

بخش درک مطلب

در این بخش آزمون تافل TOEFL توانایی خواندن و درک مطالب و پاسخ به سوالات درک مطلب و توانایی خواندن و فهم متون مورد سنجش قرار داده می شود. معمولا در این بخش پنج متن در زمینه های گوناگون دانشگاهی و علمی به داوطلب داده می شود و  بعد از هر کدام ده سوال مرتبط با همان متن که در آن دایره لغات و تحلیل و استنتاج متون مورد توجه قرار داده شده است. تمام اطلاعات مورد نظر برای پاسخ گویی به سوالات در داخل متون قرار داده شده است و داوطلب نیاز به هیچ پیش زمینه و  تخصص در مورد متن علمی ندارد.

اشتباهات متداول املایی

بخش نوشتاری تافل (رایتینگ )

اين بخش خود یک نمره جدا دارد و جدا از نمره کلی شما گزارش می‌شود. در آزمون کتبی موضوعی به داوطلب داده می شود و داوطلب در این قسمت دیدگاه خود را مر مورد موضوع داده شده به صورت بیان نظر و بررسی انتخاب آن و در ادامه استدلال آن را در غالب متن یا گزارشی شامل ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه را بر روی کاغذ بیاورد. در آزمون اینترنتی علاوه بر این قسمت  که نوشتن انشایی بیان استدلالی نظریات داوطلب ولی به صورت تایپی است، قسمت دیگری نیز دارد که در آن به داوطلب یک متن در مورد موضوعاتی علمی داده می شود، داوطلب پس از مطالعه ی متن و گوش  دادن به نظریاتی از جانب شخص دیگر میبایست خلاصه ای از از شنیده ها و نیز ارتباط آن با نکات مهم و کلیدی متن داده شده را تایپ کند.

اسپیکینگ ایلتس

بخش گفتاری تافل ( بخش اسپیکینگ )

این بخش  شش قسمت رو شامل میشه  که دو قسمت آن کاملا مستقل هستند و چهار قسمت آن تلفیقی اند . در دو بخش اول ممتحن سوالاتی پیرامون خانواده مطرح می کند که در پاسخ ها، توانایی صحبت کردن به صورت خود به خودی و شفاف سازی ادعاهایی که داوطلب عنوان می کند مورد سنجش قرار می گیرد. در دو قسمت از مکالمه تلفیقی، داوطلب متن داده شده را مطالعه و به صحبت کوتاه گوش فرا می دهد سپس این دو را با هم تلفیق کرده و در پاسخهایش به کار گیرد. در دو قسمت دیگر داوطلب می بایست خلاصه ای از آنچه که شنیده است  را در صحبت های خود ارائه دهد.

خب اینجا هم یه پست دیگه از مجموعه پستهای آموزش زبان انگلیسی تموم شد . امید واریم تونسته باشیم کمک کوچیکی در مورد این آزمون مهم یعنی همون آزمون تافل TOEFL بوده باشیم . ان شاءالله بهترین نمره رو در این آزمون بیارید . ممنون میشیم اگه تجربیات خودتون رو برای ما در بخش کامنت بزارید و ما اون رو برای سایر دوستان هم به اشتراک بزاریم . اگه پیشهاد یا انتقادی هم هست حتما به ما بگید . خوشحال میشیم وقتی کامنت شما عزیزان رو میبینیم . شاد و پیروز باشید . یاعلی

 

 

One Comment:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

هفت روز , هفت داستان واقعی 
 هدیه ویژه برای شما  لیسنینگ با داستانهای واقعی
برای دریافت هدیه موبایل خودت رو وارد کن
دریافت هدیه لیسنینگ
close-link